Paleo ohjenuorana

Your fork is the most powerful tool to transform your health and change the world. – Mark Hyman MD

Paleo eli metsästäjä-keräilijä ruokavalio tarkoittaa prosessoimatonta, puhdasta ja mahdollisimman ravinnetiheää ruokaa.

Ruokavaliossa yksilöllisyys on avainsana

Paleoon kuuluu tiukkojakin määritelmiä siitä mikä on paleota ja mikä ei. Ja siitä löytyy myös erilaisia mielipiteitä, riippuen siitä keneltä kysytään. Itse en pidä sitä keskustelua kovin hedelmällisenä. Ruokavalioissa yksilöllisyys on avainsana. Mutta älä huoli, se ei myöskään ole niin monimutkaista tai vaikeaa kuin miltä se saattaa äkkiseltään kuullostaa!

Se mikä toimii minulle ei välttämättä toimi sinulle. Ja mikä toimii sinulle tänään ei välttämättä toimi sinulle enää puolen vuoden päästä.

Käytän kuitenkin sanaa paleo, koska se on mielestäni kuvaa jotensakin parhaiten mahdollisimman vähän prosessoitua ja ravinnetiheää ruokaa. Ja koska itselleni paleo on ollut helpoiten ymmärrettävä ohjenuora ja olen itse saanut siitä suuren avun vaikeassa terveystilanteessa.

Sittemmin olen laajentanut näkemystä paljonkin mutta tykkään edelleen käyttää paleota nimenä.

Paleo ohjenuora

Alla erittäin raaka määritelmä paleosta, jota voidaan pitää jonkinlaisena ohjenuorana. Paleo ei tarkoita, että syödään pelkkää lihaa eikä paleo myöskään ole määritelmällisesti vähähiilihydraattinen.

Näistä on hyvä lähteä rakentamaan ruokavaliota:

  • Kasvikset
  • Juurekset
  • Marjat
  • Yrtit
  • Hedelmät
  • Lihat
  • Kalat ja muut merenelävät
  • Linnut
  • Rasvat: voi, ghee, kylmäpuristetut (extra virgin): kookosöljy, oliiviöljy, avokadoöljy

Nämä toimivat erittäin yksilöllisesti:

  • maito ja maitotuotteet
  • gluteenittomat viljat
  • pähkinät
  • palkokasvit
  • luonnolliset makeutusaineet

Näitä kannattaa miettiä tarkemmin. Aina ei voi kokonaan välttää, eikä tarvitsekaan.

  • gluteeniviljat
  • teolliset kasvirasvat
  • puhdistettu sokeri
  • lisäaineet

Perfect Health Diet

Tämä omenakaavio on myös hyvä kuvio paleoruokavalion koostamisesta. Lähde: Perfect Health Diet.

Täältä löytyy hauskat kaaviot siitä, miten tunnistaa mikä on paleoa ja mikä ei.

Enemmän tietoa paleosta, huikeasti hyviä vinkkejä ja menestystarinoita löydät suomeksi Helsinki Paleon sivuilta. Ja lontooksi varmaankin tutuimpien paleotyyppien Robb WolfinChris Kresserin, Mark Hymanin ja Sarah Ballantynen sivuilta. Heillä on kaikilla oma näkemyksensä, enkä usko, että kukaan heistä on enemmän oikeassa kuin toinen. Isossa kuvassa ovat kuitenkin kaikki samalla linjalla. Itse olen seurannut Chris Kresseriä selvästi eniten.


Kuvassa olen Chris Kresserin kanssa Tukholman seminaarissa.

Paleoon perustuvia ruokavalioita ovat mm. myös:

The Wahls Protocol

Perfect Health Diet

The Primal Blueprint

The Bulletproof Diet

The Wild Diet

“Let food be thy medicine and medicine be thy food.”― Hippocrates

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s